Czym zajmuje się agencja reklamowa? Jaka jest oferta agencji reklamowej? Agencja reklamowa to firma, która oferuje swoje usługi klientom biznesowym. Usługi te mogą obejmować IT i digital marketing, czy public relations. Agencje najczęściej dzielą się na dwa rodzaje: kreatywne i digitalowe. Pierwsze z nich skupiają się na reklamie tradycyjnej, ATL, prasowej, zewnętrznej i radiowej (radio), drugie natomiast odpowiadają za promocję marek, produktów i usług w Internecie. Wraz z nadejściem ery digital, agencje zostały zmuszone do dywersyfikacji swojej oferty i rozwijania nowych obszarów działalności. Co dziś można nazwać agencją kreatywną? Możemy wyróżnić przykładowe role takich firm:
Projektanci zajmują się projektowaniem graficznym, logotypów, tożsamości marki;
- Naming – tworzą nazwy dla firm i produktów;
- Branding – opracowuje tożsamość korporacyjną;
- Specjaliści od reklamy – tworzą reklamy telewizyjne lub reklamy drukowane do czasopism;
- Marketerzy – pracują w dziedzinie marketingu i PR;
- Specjaliści ds. mediów – ich głównym zadaniem jest kontakt z dziennikarzami z różnych mediów;
- Specjaliści ds. mediów społecznościowych – do tej grupy zaliczają się również osoby zajmujące się sieciami społecznościowymi – ich zadaniem jest tworzenie treści na portale społecznościowe;
- Programiści – ta grupa tworzy aplikacje na różne platformy – Android lub iOS, itp.
Agencje kreatywne często stają przed trudnym wyborem pomiędzy jakością swoich usług a ich ceną. Oferta może być przedstawiona w taki sposób, że wydaje się zbyt dobra, by mogła być prawdziwa. Zdarza się również, że agencje nie mają wystarczającego doświadczenia w branży i nie wiedzą, co robią, przez co klienci tracą czas i pieniądze.
Aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek, warto wybrać agencję czytając opinie o niej na specjalistycznych stronach internetowych i prosząc o rekomendacje od przyjaciół i znajomych. Zalecane jest również sprawdzenie portfolio poprzednich projektów, a także przeczytanie referencji proponowanych pracowników.
Najlepsza oferta zawsze będzie zawierała takie czynniki jak:
- Jasno sprecyzowane warunki w umowie;
- Zarys sposobu realizacji projektu wraz z listą etapów;
- Lista narzędzi i urządzeń, które będą wykorzystywane;
- Opis zespołu zaangażowanego w realizację projektu;
- Przewidywany czas realizacji projektu;
- Kosztorys poszczególnych etapów;
Ogólnie oferta agencji reklamowej prezentuje się ze względu na specjalizację i profil. Mogą oferować zestaw usług, które mogą pomóc w strategii marketingowej. Istnieje duża liczba opcji w tej dziedzinie:
- projektowanie materiałów drukowanych (broszury, ulotki, opakowania, wizytówki)
- projektowanie stron internetowych (strony internetowe, strony docelowe)
- rozwój tożsamości korporacyjnej (projekt logo, księga marki)
- tworzenie kampanii online i offline (obsługa mediów społecznościowych)
- fotografia i realizacja video do celów komercyjnych
- projektowanie interfejsów dla aplikacji mobilnych.