Jak wygląda oferta agencji reklamowej? Branding, reklama, a nawet programowanie

Czym zajmuje się agencja reklamowa? Jaka jest oferta agencji reklamowej? Agencja reklamowa to firma, która oferuje swoje usługi klientom biznesowym. Usługi te mogą obejmować IT i digital marketing, czy public relations. Agencje najczęściej dzielą się na dwa rodzaje: kreatywne i digitalowe. Pierwsze z nich skupiają się na reklamie tradycyjnej, ATL, prasowej, zewnętrznej i radiowej (radio), drugie natomiast odpowiadają za promocję marek, produktów i usług w Internecie. Wraz z nadejściem ery digital, agencje zostały zmuszone do dywersyfikacji swojej oferty i rozwijania nowych obszarów działalności. Co dziś można nazwać agencją kreatywną? Możemy wyróżnić przykładowe role takich firm:

Projektanci zajmują się projektowaniem graficznym, logotypów, tożsamości marki;

  • Naming – tworzą nazwy dla firm i produktów;
  • Branding – opracowuje tożsamość korporacyjną;
  • Specjaliści od reklamy – tworzą reklamy telewizyjne lub reklamy drukowane do czasopism;
  • Marketerzy – pracują w dziedzinie marketingu i PR;
  • Specjaliści ds. mediów – ich głównym zadaniem jest kontakt z dziennikarzami z różnych mediów;
  • Specjaliści ds. mediów społecznościowych – do tej grupy zaliczają się również osoby zajmujące się sieciami społecznościowymi – ich zadaniem jest tworzenie treści na portale społecznościowe;
  • Programiści – ta grupa tworzy aplikacje na różne platformy – Android lub iOS, itp.

Agencje kreatywne często stają przed trudnym wyborem pomiędzy jakością swoich usług a ich ceną. Oferta może być przedstawiona w taki sposób, że wydaje się zbyt dobra, by mogła być prawdziwa. Zdarza się również, że agencje nie mają wystarczającego doświadczenia w branży i nie wiedzą, co robią, przez co klienci tracą czas i pieniądze.

Aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek, warto wybrać agencję czytając opinie o niej na specjalistycznych stronach internetowych i prosząc o rekomendacje od przyjaciół i znajomych. Zalecane jest również sprawdzenie portfolio poprzednich projektów, a także przeczytanie referencji proponowanych pracowników.

Najlepsza oferta zawsze będzie zawierała takie czynniki jak:

  1. Jasno sprecyzowane warunki w umowie;
  2. Zarys sposobu realizacji projektu wraz z listą etapów;
  3. Lista narzędzi i urządzeń, które będą wykorzystywane;
  4. Opis zespołu zaangażowanego w realizację projektu;
  5. Przewidywany czas realizacji projektu;
  6. Kosztorys poszczególnych etapów;

Ogólnie oferta agencji reklamowej prezentuje się ze względu na specjalizację i profil. Mogą oferować zestaw usług, które mogą pomóc w strategii marketingowej. Istnieje duża liczba opcji w tej dziedzinie:

  • projektowanie materiałów drukowanych (broszury, ulotki, opakowania, wizytówki)
  • projektowanie stron internetowych (strony internetowe, strony docelowe)
  • rozwój tożsamości korporacyjnej (projekt logo, księga marki)
  • tworzenie kampanii online i offline (obsługa mediów społecznościowych)
  • fotografia i realizacja video do celów komercyjnych
  • projektowanie interfejsów dla aplikacji mobilnych.